روانشناسی کودک
روانشناسی استرس و اضطراب کودک
شیوه های بیان اضطراب در روانشناسی کودک به این شکل است که یا در رفتار ظاهری اش، هیچ گونه ترس و اضطرابی مشاهده نمیشود اما به صورت دائم از مکانیزم های اجتناب و گریز استفاده میکند مثلاً با بچه ها بازی نمیکند و یا سمت کسی نمیروند. پارهای دیگر از کودکان اضطراب و استرس خود را نشان میدهند مثلاً دائم جیغ میزنند و خیلی حساس و زود رنج هستند. به طور کلی استرس و اضطراب در کودکان یا به شکل حاد است یعنی بهصورت یکدفعه نشان داده میشود و یا بهصورت مزمن و زماندار است و به شکل یک ناراحتی کم و بیش دائم همراه با کودک است.
- نحوه برخورد والدین با کودکان خود در زمان تنیدگی و استرس چگونه باید باشد؟
- والدین تا چه اندازه از اضطراب کودکشان آگاهی دارند؟
- اگر کودکان احساس گناهکاری، یا احساس درست انجام ندادن یا بد انجام دادن کار، یا احساس تأیید نشدن توسط دیگران را دارند نشانه ای از وجود استرس و اضطراب در آنان است.
- آیا نگرانی های اضطراب آمیز کودکان درباره اطرافیان همراه با نشخوار فکری، مشاهده شده است؟
روانشناسی کودک لجباز
لجبازی یا نافرمانی کودک به مفهومی گفته میشود که کودک در برابر خواستها و انتظارات والدین به انحا مختلف سرپیچی میکند. این سر پیچیها به اشکالی چون: گریه کردن، جیغ و داد کردن، به کار بردن الفاظ زشت و… صورت میگیرد روانشناسی کودک دلایل گوناگونی را برای این نوع واکنشهای نامطلوب، عنوان نموده است که تشخیص درست علت این لجبازی در روند بهبود این رفتارهای ناسازگار بسیار ضروری است. روانشناس کودک ضمن تشخیص صحیح علت، با به کار بردن متدهای تخصصی، در درمان و بهبود این واکنشها به والدین کمک میکند.
- علت لجبازی کودکان در سنین مختلف چیست؟
- آیا گاهی لجبازیهای کودک را میتوان بهعنوان یک نوع اختلال رشدی عنوان کرد؟
- بهترین روش رفتاری والدین در بهبود این نوع رفتارها چه روشی میتواند باشد.
مهارتهای ارتباطی در کودکان
کودک در مراحل مختلف رشدی به گونههای متفاوتی با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار میکند. از رفتارهای ارتباطی غریزی مثله مکیدن، گریه کردن در بدو تولد تا؛ به کار بردن مهارتهای پیچیدهتر کلامی و… در روانشناسی کودک نیز یادگیری مهارت ارتباطی بسیار ضروری است؛ زیرا کودک به وسیله دستیابی به این مهارتها میتواند به نحوی مؤثر، با محیط و دیگران ارتباط برقرار کند؛ و باعث بروز واکنشهای سازنده در اطرافیان شود. یادگیری این مهارتها در روانشناسی کودک به عنوان کلید رشد شخصیت اجتماعی کودک محسوب میشود.
- مهارتهای ارتباطی کودک به چه مهارتهایی گفته میشود؟
- نقش والدین در دستیابی کودک به این مهارتها چگونه است؟
- در هر مرحله از رشد کودک، دستیابی به کدام مهارت ضروری بوده و نشانه سلامت شناختی کودک است
روانشناسی کودکان خجالتی
احساس خجالت و کم رویی احساسی دوسویه هست، احساسی مرکب از هیجان ها، ترس، علاقه، تنش و میل به اضطراب. بیشتر کودکان در شرایط مختلف احساس خجالت و کمرویی میکنند، اما کودکانی این مشکل را به صورت حاد تجربه میکنند و در تمام اوقات زندگیشان احساس خجالت و شرمساری میکنند، این احساس نه تنها میتواند بر رشد اجتماعی کودک تأثیر منفی بجای بگذارد بلکه میتواند موجب کاهش عملکرد یادگیری و آموزشی شود. احساس خجالت و کمرویی میتواند هم برای والدین و هم برای خود کودک دردآور و ناراحت کننده باشد؛ اما میتوان با کمک روانشناسان کودک و جلسات درمان آن را حل کنیم.
مشاوران تلفنی میتوانند با توصیههایی برای مدل رفتاری که والدین میتوانند با کودک خود داشته باشند و آموزش بازیهایی که ترس کودک را برای حضور در جمع کاهش دهد، کمک بسزایی در این راستا انجام دهند.
- چرا کودکان خجالتی میشوند؟
- آیا میتوان به فرزند خجالتی خود کمک کرد؟
- آیا نیاز هست خجالتی بودن را به شکل جدی بررسی کرد؟
- چگونه میتوان کودک خجالتی را اجتماعی کنیم؟
- ...............................................................
-
آدرس شعبه غرب تهران :
خيابان انقلاب جنب مترو دروازه دولت پلاک 590
66702194/66703576/09125005342
برچسبها: دکتر زیبا ایرانی روان شناس کودک